NAZWA:
Rozwój zintegrowanej sieci dróg rowerowych na terenie gmin: Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Nieporęt w ramach ZIT WOF
CEL:
Cel główny: Poprawa jakości powietrza w gminach WOF poprzez promowanie zrównoważonej mobilności miejskiej jako alternatywy dla transportu samochodowego.
Pozostałe cele:
1. Poprawa jakości środowiska naturalnego, poprawa klimatu akustycznego Działalność człowieka powinna odbywać się w poszanowaniu przyrody. Budowa ścieżek rowerowych ograniczy negatywne oddziaływanie człowieka na środowisko. Ograniczenie natężenia ruchu samochodowego jest równoznaczne z ograniczeniem poziomu hałasu. Im zmniejszenie natężenia ruchu jest silniejsze, tym większy jest spadek poziomu hałasu.
2. Zmniejszenie liczby samochodów osobowych w systemie transportowym. Postępujący proces metropolizacji i upodabnianie się wzorców zachowań do mieszkańców innych stolic europejskich, powinny sprzyjać zmniejszaniu udziału samochodowego transportu indywidualnego na rzecz przemieszczania się pieszo, rowerem i transportem publicznym. Celem popularyzacji transportu rowerowego jako formy transportu jest z jednej strony zapewnienie systemowi transportu zrównoważonego rozwoju (ekorozwoju), a z drugiej strony ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez zastąpienie rowerami podróży samochodowych.
3. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego Realizacja projektu odciąży ruch drogowy: -ruch rowerowy zostanie przeniesiony na ścieżki rowerowe, -w długim okresie czasu należy oczekiwać zmniejszenia ruchu samochodowego na rzecz przemieszczania się rowerem.
4. Zapewnienie sprawności przemieszczania się – możliwość realnego oszacowania czasu podróży. Realizacja niniejszego przedsięwzięcia umożliwi zintegrowanie tras rowerowych w siedmiu gminach.
Drogi dla rowerów oraz drogi dla rowerów i pieszych zostały zaprojektowane z uwzględnieniem potrzeb funkcjonalnych grup z ograniczeniami percepcyjnymi oraz ruchowymi. Uniwersalne projektowanie, to projektowanie produktów oraz otoczenia tak, aby były one dostępne dla wszystkich ludzi, w największym możliwym stopniu, bez potrzeby adaptacji bądź wyspecjalizowanego projektowania: seniorom, osobom z niepełnosprawnościami, osobom poruszającym się z wózkami dziecięcymi i wszystkim tym, którzy mają różne potrzeby funkcjonalne, wynikające np. z otyłości, kontuzji, ciąży czy z okazałego wzrostu.
OPIS:
Projekt „Rozwój zintegrowanej sieci dróg rowerowych na terenie gmin: Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Nieporęt w ramach ZIT WOF” realizowany jest zgodnie z umową o dofinansowanie projektu podpisaną w dniu 29.06.2018 r. w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Celem realizowanego projektu, jest rozbudową bądź przebudowa sieci dróg rowerowych o łącznej długości 47,127 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj. parkingi dla rowerów, stojaki, punkty samoobsługi serwisowej. Na tą inwestycję, Gmina Miasto Marki (Lider Projektu) działając wspólnie z Partnerami: miastami Kobyłką, Ząbkami i Zielonką oraz gminami: Wołomin, Radzymin, Nieporęt pozyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na kwotę ponad 60 mln zł.
Nowa sieć ścieżek rowerowych i ciągów rowerowo-pieszych połączona zostanie z istniejącymi drogami rowerowymi w Markach i co istotniejsze, włączona zostanie do sieci ścieżek pomiędzy sąsiadującymi miejscowościami.
Bezpośrednią grupą docelową projektu są mieszkańcy gmin: Marki, Ząbki, Zielonka, Wołomin, Kobyłka, Radzymin i Nieporęt w wieku produkcyjnym dojeżdżający codziennie do pracy. Pośrednio projekt skierowany jest do wszystkich mieszkańców wyżej wymienionych gmin, którzy odbywają obligatoryjne bądź fakultatywne podróże samochodami.
ASPEKT SPOŁECZNY:
- poprawa jakości życia mieszkańców w siedmiu gminach poprzez zmniejszenie ruchu samochodowego,
- nastąpi wprowadzenie ładu przestrzennego poprzez tworzenie nowej struktury krajobrazu,
- zmniejszenie presji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych na obiekty zabytkowe na skutek zmniejszenia ich emisji do powietrza,
- promowanie zdrowego trybu życia,
- profilaktyka zdrowotna - regularne przejażdżki (3–4 razy w tygodniu) pozwalają bowiem obniżyć poziom „złego” cholesterolu i podwyższyć „dobrego”. Równy, jednostajny wysiłek sprawia, że zwiększa się pojemność płuc, krew jest dotleniona, a serce lepiej pracuje. Dzięki temu poprawia się ogólna wydolność organizmu. Wzrasta wytrzymałość i siła mięśni – (informacja za: http://wformie24.poradnikzdrowie.pl).
- poprawa kondycji zdrowotnej mieszkańców i turystów.
ASPEKT ŚRODOWISKOWY:
- pozytywny wpływ na obniżenie natężenia ruchu samochodowego na drogach, pociąga za sobą pozytywne skutki dla zachowania różnorodności biologicznej,
- ograniczenie emisji gazów z transportu poprzez przeniesienie częściowe ruchu na bez emisyjny środek transportu.
ASPEKT GOSPODARCZY:
- ze względu na oddzielenie ruchu rowerowego od ruchliwej drogi, można założyć, że nie dojdzie co najmniej do 1 kolizji z udziałem rowerzysty. Koszty leczenia, zakupu lekarstw, absencji w pracy, rehabilitacji, pracy służb ratunkowych oszacowano na 100 000 zł,
- 1500 osób przez co najmniej 20 dni nie skorzysta z samochodu, co przekłada się na następujące koszty: średnie spalenie paliwa na odcinku (tam i z powrotem) - 2 litry benzyny x 800 samochodów x 4,4zł litr paliwa x 20 dni = 140 800 zł oszczędności,
duża elastyczność w poruszaniu się po miejscowościach, oszczędność czasu związanego z poszukiwaniem miejsca parkingowego.
Planowana jest budowa bądź przebudowa następujących odcinków ścieżek rowerowych bądź ciągów pieszo-rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
Gmina Miasto Marki:
- ul. Piłsudskiego – od „Węzła Marki” do ul. Szpitalnej (ul. Płockiej) oraz od ul. Wspólnej (bez skrzyżowania) do granicy z gminą Radzymin
- ul.Graniczna
- ul.Karłowicza-ul.Sobieskiego-ul.Modrzewiowa
- ul.LisaKuli
Miasto Ząbki:
- ul.Nowoprojektowana-ul.Herberta-ul.Złota
- ul.Powstańców – odul.DzikiejdoDW631
- ul. Projektowana - od ul. Andersena do ul. Powstańców
- ul. Nowa - od ul. Batorego do ul. Sowińskiego
- ul. Piłsudskiego - ul. Nowoziemowita - ul. Zieleniecka - ul. Gajowa
Miasto Zielonka:
- ul.Dziennikarska-odterenówsportowychdoul.Południowej
- ul.Inżynierska-odul.Jagiellońskiejdoul.Ogrodowej
- ul. Wojska Polskiego - od ul. 1 Maja do ul. Bankowej
- Glinianki - od ul. Wolności do granicy miasta
- ul. Kilińskiego - od ul. Staszica do ul. Leśnej
- ul. Leśna - od ul. Kilińskiego do ul. Wyszyńskiego
- Dębinki - od mostu do stacji PKP
- ul. Słowackiego - od ul. Literackiej do ul. Ossowskiej
Miasto Kobyłka:
- ul.ElizyOrzeszkowejnaodcinkuodul.Nadarzyńskiejdoul.BohaterówOssowa
- ul.BohaterówOssowaod ul. Nadarzyńskiej do Ronda Cudu nad Wisłą
- ul. Bohaterów Ossowa od Ronda Cudu nad Wisłą do skrzyżowania z ul. Broniewskiego
- ul.OrszaghaodaleiJanaPawłaIIdoul.Załuskiego
- ul.GranicznaodaleiJanaPawłaIIdoul.Orszagha
- ul. Kazimierza Wielkiego od ul. Radzymińskiej do ul. Leszka
- ul. Kazimierza Wielkiego od ul. Leszka do ul. Bolesława Chrobrego
- ul.BolesławaChrobregooddrogis8doul.KazimierzaWielkiego
- ul.BolesławaChrobregoodgranicygminyRadzymindodrogiS8
- ul. Warszawska od Granicy Gminy Wołomin do ul. Ręczajskiej
- ul. Warszawska od ul. Ręczajskiej do projektowanego tunelu na przedłużeniu ul. Orszagha
- ul. Warszawska od projektowanego tunelu na przedłużeniu ul. Orszagha do ul. Ossowskiej
- ul.Ossowskaodul.Warszawskiejdoul.Nadarzyn
- WzdłużtorówPKPodul.NapoleonadogranicygminyZielonka
Gmina Wołomin:
- ul. Szosa Jadowska od ul. Majdańskiej we wsi Duczki
- ul. Witosa w m. Czarna i Helenów, gmina Wołomin - droga wojewódzka nr. 635
- ul. Wilsona - od ul. Przejazd do granicy z gminą Kobyłka
Gmina Radzymin:
- ul.Wołomińska
- al.JanaPawłaII-odul.ArmiiKrajowejdoROKiS
- al.JanaPawłaII-odcinekodul.Żeromskiegowm.Słupnodoul.Pólko
- al.JanaPawłaII-odul.NorwidawRadzyminie doul.Żeromskiegowm.Słupno
- al.JanaPawłaII-odul.Pólkodogranicyzm.Marki
Gmina Nieporęt:
- OdcinekwzdłużKanałuŻerańskiegodogranicyzm.stWarszawą
OKRES REALIZACJI:
22.12.2014-31.12.2021r
SPOSÓB FINANSOWANIA:
Wartość projektu:
75389 661,95 zł, w tym udział Marek: 22 250 104,26 zł
Wartość wydatków kwalifikowalnych:
75 087 325,25zł, w tym udział Marek: 22 198 321,21 zł
Dotacja:
60 069 860,20 zł (80,0%), w tym udział Marek: 17 758 656,97 zł
Wkład własny:
15 319 801,75 zł (20,0%), w tym udział Marek: 4 439 664,24 zł
Źródło dotacji:
Projekt jest realizowany w ramach Osi priorytetowej IV Przejście na gospodarkę niskoemisyjną, Działania 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza, Poddziałania 4.3.2 Mobilność miejska w ramach ZIT, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.