Budowa i wdrożenie zintegrowanego systemu wsparcia usług opiekuńczych opartego na narzędziach TIK na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Wartość dofinansowania EFRR: 5 000 000 EUR - 20 874 500 PLN
Wkład własny: 1 250 000EUR - 5 218 625 PLN
Całkowity budżet: 6 250 000EUR - 26 093 125 PLN
Partnerzy: 11 gmin:
Miasto stołeczne Warszawa + 10 gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF) (Grodzisk Mazowiecki, Jabłonna, Karczew, Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin, Wieliszew, Zielonka, Żyrardów)
Zakres: zaprojektowanie, budowa i wdrożenie systemu wsparcia usług opiekuńczych w oparciu o rozwiązania informatyczne i teleinformatyczne.
Cel Projektu:
Celem projektu jest poprawa jakości życia osób korzystających z usług opiekuńczych świadczonych przez samorządy gminne WOF poprzez budowę i wdrożenie systemu wsparcia tych usług opartego na narzędziach technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Cele szczegółowe:
1. Podniesienie efektywności świadczonych usług opiekuńczych
2. Podniesienie jakości usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania podopiecznych.
3. Wydłużenie okresu samodzielnego mieszkania osób korzystających z usług opiekuńczych.
4. Podniesienie jakości usług świadczonych w wybranych domach pomocy społecznej znajdujących się na terenie m.st. Warszawy.
5. Zoptymalizowanie świadczenia usług opiekuńczych w gminach.
W ramach projektu został stworzony innowacyjny system informatyczny do zarządzania i monitorowania usługami opiekuńczymi, specjalistycznymi usługami opiekuńczymi oraz teleopieką dla 11 gmin Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
System E-Opieka został zintegrowany z homologowanymi przez MRPIPS systemami dziedzinowymi do obsługi zadań z zakresu pomocy społecznej POMOST i TTPOMOC. Aplikacje do przeprowadzania wywiadu oraz systemy dziedzinowe firmy Signity oraz TopTeam zostały zmodyfikowane, co umożliwiło zasilanie danych z wywiadu środowiskowego do systemu E-Opieka.
Do systemu E-Opieka mają dostęp wykonawcy usług opiekuńczych, którzy tworzą w nim harmonogram pracy dla opiekunów świadczących usługi opiekuńcze. Harmonogram jest przesyłany w czasie rzeczywistym na aplikację mobilną m-opieka. Za pomocą tej aplikacji opiekunowie otrzymują informacje o odbiorcach usług, mogą zgłosić napotkane problemy, a także raportować wejścia i wyjścia do mieszkań odbiorców dzięki technologii NFC.
W ramach projektu zapewniono także Centrum Teleopieki 24/7 oraz urządzenia typu smart, takie jak tablety i technologie ubieralne, np. przycisk SOS czy bransoletka/opaska umożliwiająca kontakt z Centrum Teleopieki 24/7 osobom objętym wsparciem. Dane z urządzeń ubieralnych są przekazywane w czasie rzeczywistym do Centrum Teleopieki 24/7, gdzie podejmowane są decyzje o rodzaju pomocy, np. wezwanie pogotowia ratunkowego czy powiadomienie pracownika socjalnego. Ponadto wykonawca teleopieki zintegrował swój system informatyczny z systemem E-Opieka, co umożliwia transfer danych między nimi.
Do systemu E-Opieka mają dostęp pracownicy ośrodków pomocy społecznej (OPS) i centrum usług społecznych (CUS), którzy dotychczas wykonywali wszystkie czynności w tradycyjny sposób, korzystając głównie z e-maili i papierowej korespondencji. Teraz jednak mają dostęp do systemu informatycznego, który umożliwia im przeprowadzanie czynności, takich jak zatwierdzanie opiekunów, wykonywanie rozliczeń, monitorowanie usług czy kontrole w środowisku w sposób elektroniczny. Wszystkie informacje o usługach są gromadzone w jednym miejscu.
Elementem systemu jest także portal informacyjny dla odbiorców usług, umożliwiający sprawdzenie informacji o przyznanych im usługach, odpłatnościach oraz opiekunach, którzy świadczą pracę w ich miejscu zamieszkania. Przez portal można zgłosić problem ze sprzętem do teleopieki, ocenić opiekunkę lub wnioskować o jej zmianę, a także skontaktować się w OPC/CUS.