Projekt "Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF - etap I" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF - etap I
Cel główny:
Poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnej poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczenia powietrza na terenie Warszawy i całego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF) oraz rozwój czystych, bezpiecznych, spójnych, funkcjonalnych oraz efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego.
Cele szczegółowe:
Z celem głównym projektu powiązane są następujące cele szczegółowe:
Projekt partnerski obejmuje budowę/przebudowę odcinków dróg rowerowych o charakterze komunikacyjnym o długości 73,5 km. Wpłynie pozytywnie na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza, hałasu. W projekcie zostanie wybudowanych/ zmodernizowanych 19 tras rowerowych,
w tym Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Radzymińskiej w partnerstwie Miasta Stołecznego Warszawy (Lider) z Miastem Ząbki i Gminą Miastem Marki (Partnerzy). W ramach projektu wybudowano/zmodernizowano 6 tras rowerowych, pozostałe 13 zaplanowano do realizacji. Projekt zakłada wykorzystanie transportu niezmotoryzowanego indywidualnego i zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych. Zbudowane ścieżki będą umożliwiały potraktowanie roweru jako pełnoprawnej alternatywy dla samochodu osobowego i transportu indywidualnego, będą miały charakter infrastruktury miejskiej, łączącej miejsca zamieszkania i pracy. Do realizacji zaplanowano lokalizacje, które będą przebiegać przez istotne węzły przesiadkowe komunikacji zbiorowej oraz będą zbudowane wzdłuż ważnych arterii miasta, służących do ruchu samochodowego, co umożliwi lepszą integrację gałęzi transportu. W związku z tym drogi rowerowe powstałe w ramach projektu będą pełnić funkcję korytarzy transportowych. Projekt realizuje rekomendacje wskazane w dokumencie: Opracowanie możliwości rozwoju tras rowerowych o charakterze komunikacyjnym dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego do roku 2023. Projekt będzie realizowany zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania, polegającego projektowaniu produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób by były użyteczne dla wszystkich, co będzie się wiązało również z dodatkowymi udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami. Powstała infrastruktura będzie dostępna grupie docelowej: mieszkańcom Warszawy, Marek, Ząbek, oraz całego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, turystom oraz korzystającym z systemu Veturilo.
W związku z powyższym w ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:
Wyżej wymienione cele Projektu będą osiągnięte poprzez budowę/ przebudowę infrastruktury rowerowej oraz dostosowanie istniejącej infrastruktury drogowej do ruchu rowerzystów.
Zasięg oddziaływania projektu będzie znacznie przekraczał obszar jego bezpośredniej realizacji (Warszawa, Marki, Ząbki).
01.01.2014-30.11.2020
Wartość projektu:
185 452 233, 04 zł, w tym udział Marek: 1 726 666,72 zł
Wartość wydatków kwalifikowalnych:
89 490 142,68 zł, w tym udział Marek: 1 287 227,39 zł
Dotacja:
71 592 114,14 zł (79,99%), w tym udział Marek: 1 029 781,91 zł
Wkład własny:
17 898 028,54 zł (20,01%), w tym udział Marek: 257 445,48 zł
Źródło dotacji:
Projekt jest realizowany w ramach Osi priorytetowej IV Przejście na gospodarkę niskoemisyjną, Działania 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza, Poddziałania 4.3.2 Mobilność miejska w ramach ZIT, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.