Projekt zrealizowany dzięki środkom Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach programu "Mazowsze dla zabytków"
Opis zabytku
Parowóz Px48-1778 został zbudowany po wojnie w 1953r. w zakładach Fablok w Chrzanowie. Otrzymał numer fabryczny 3063 oraz oznaczenie serią Px48 i nr inwentarzowym PKP 1778. Na podstawie zaświadczenia odbioru został przekazany do służby od 1954r. Służbę rozpoczął w województwie świętokrzyskim w Jędrzejowie na wąskim torze. Do 1984 roku lokomotywa czynna była w Sochaczewie, a następnie stacjonowała w Muzeum Kolejnictwa Wąskotorowego w Sochaczewie. Od dnia 16.09.2010 r. właścicielem jest Gmina Miasto Marki, a parowóz wraz z tendrem stanowi pomnik, a nawet jest traktowany przez mieszkańców i innych przejeżdżających podróżnych jak symbol Marek świadczący o historii tej części regionu mazowieckiego, który wzmacnia tożsamość lokalną i utrwala wiedzę o Mareckiej Kolei Dojazdowej 1896—1974.
Obiekt nie posiada żadnej dokumentacji z czasów, gdy był czynną lokomotywą (książka parowozu, książka kotła), ani z czasów odstawienia na boczny tor w Sochaczewie. Przedmiotowy zabytek ruchomy symbolizuje Marecką Kolej Dojazdową, która to kolej wąskotorowa łączyła Warszawę z Markami/Radzyminem. Kolej kursowała w latach 1896-1974. Pierwotnie miała tory o rozstawie 800 mm, po II wojnie światowej przekute na 750 mm. Parowóz stacjonujący w Markach jest zabytkiem - symbolem unikatowego obiektu techniki, utrwalającego historię epoki przemysłowej Mazowsza.
Przeprowadzenie prac konserwatorskich Ptx1778 z 1953 roku zgodne z zaakceptowanym Programem prac konserwatorskich przez MWKZ tj.:
1. Prace przygotowawcze z dokumentacją fotograficzną i częściowym demontażem
2. Załadunek, transport i rozładunek do zakładu naprawczego
3. Weryfikacja części, rozdział prac, częściowy demontaż
4. Demontaż parowozu na części główne, opis prac
5. Zabezpieczenie przed piaskowaniem
6. Oczyszczenie strumieniowo ścierne, mechaniczne
7. Zabezpieczenie przed korozją
8. Prace spawalnicze, regeneracja części, uzupełnienie braków
9. Udrożnienie rury odwadniającej tender
10. Zabezpieczenie zabytku przed dostawaniem się wody
11. Oczyszczenie miejsca prac i elementów dorobionych
12. Malowanie parowozu i tendra
13. Montaż reflektorów, szklenie parowozu i prace wykończeniowe
14. Prace wykończeniowe
15. Załadunek, transport i rozładunek do na miejsce ekspozycji